Overdracht pastorie en leerkamer naar SOGK

28 juni 2019

Overdracht pastorie en leerkamer naar SOGK

Op donderdag 27 juni werd de pastorie met leerkamer, in Drieborg van de Ds. Aderstichting overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK). Deze overdracht vond ter plekke plaats in Drieborg. Het bestuur van de Ds. Aderstichting, eigenaar van het complex, heeft de Stichting Oude Groninger Kerken gevraagd de zorg van dit complex met de bijzondere geschiedenis over te nemen, een passende bestemming te geven en daarmee te bewaren voor de toekomst.

Bijzonder complex bewaard voor de toekomst

De Ds. Aderstichting is ontstaan uit de wens van Ds. B.J. Ader (1909-1944) het kerkelijk werk in Drieborg en de achtergelegen zijlen en polders van een stevige basis te voorzien. Daartoe is in 1948 deze Stichting opgericht.
Zoals bekend, werd ds. Ader in november 1944 door de Duitse bezetter gefusilleerd. Na de oorlog beriep de kerkenraad een nieuwe predikant. Zijn vrouw Johanna Adriana Appels verhuisde met haar kinderen van de pastorie van Nieuw Beerta naar het naastgelegen dorp Drieborg dat deel uitmaakte van de kerkelijke gemeente. Daar wijdde ze zich aan het stichten van een gebouw dat zou kunnen dienen als basis voor alle verenigingsactiviteiten die zij en haar man daar opgezet hadden en dat ook zou kunnen dienen als kerkruimte.

DvhN - overdracht Drieborg naar SOGK

In 1948 had zij in Drieborg een woonhuis laten bouwen en al in 1950 kon het aan het huis verbonden gebouw, een diepe wens van haar man, geopend worden. Het geld was bijeengebracht uit een deel van haar vermogen, de opbrengst van haar boek en lezingen en uit giften van personen die haar werk een warm hart toedroegen.
Johanna Adriana Appels is op 9 mei 1906 geboren in Driebergen als het vijfde en laatste kind in een tamelijk welgestelde familie. Begin jaren dertig ontmoette ze haar latere echtgenoot, Bastiaan Jan Ader (Bas), geboren op 30 december 1909.