Pronkjewailpad in Trouw

15 juni 2019

Pronkjewailpad in Trouw

Nergens anders in Europa staan zo veel laatmiddeleeuwse kerken als in Noord-Nederland. De Stichting Oude Groninger Kerken, die er 91 onder haar hoede heeft, bestaat vijftig jaar, een goede aanleiding om vijftig kerken voor de Pronkjewail­lopers open te stellen. In alle deelnemende kerken zijn kwartetkaarten te verzamelen voor een kerkenkwartetspel.

Gastvrijheid van kroeg tot kerk

Wie een Pronkjewailpost gesloten aantreft, kan een digitale stempel maken, meldt de app. Ik vind het wel even goed, zo belangrijk is het nou ook weer niet. Als de mevrouw van het tegenovergelegen Museum Stad Appingedam me een stempel en een speldje van het stadswapen met drie pelikanen overhandigt, raken we over de verhuurde kerk in gesprek.

Lees hier het hele artikel in Trouw

Ze veert op. “Ik ben daar ook vrijwilliger, ik weet waar de stempel ligt. Loop maar mee, ze vinden het vast niet erg als we die even pakken.” Er is geen ontkomen aan, Groninger gastvrijheid reikt van kroeg tot kerk.