Expositie pinhole fotografie

07 juni 2019

Pinhole fotografie expositie - 18 juni tot 30 december

In de periode van 18 juni – 30 december 2019 is er in het toegangsgebouw van de Remonstrantse kerk een expositie van kerkenfoto’s die met de eeuwenoude techniek ‘pinhole’ – lichtval door een klein gaatje, zijn gemaakt. Schilders uit de Gouden Eeuw maakten al gebruik van deze techniek om zo perspectivisch lastige onderwerpen als een landschap of een ruimte gemakkelijker te kunnen schilderen. Veel vroege foto’s werden ook gemaakt met behulp van deze techniek

De expositie

Fotografen Janna Bathoorn en Jan Alwin de Jong hebben speciaal voor deze expositie kleurenfoto’s gemaakt in en rond kerken van de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) Hun keuze voor het gebruik van pinhole fotografie omschrijven ze als volgt: “We zijn gefascineerd door oude dingen, en houden van het Noorden. Het kijken naar de oude middeleeuwse kerken in Groningen maakt je bewust van je eigen positie en je rol in de tijd; dat je maar heel even onderdeel bent van het bestaan van zo’n bouwwerk. Het bezig zijn met oude fotografische technieken doet dat ook”

De fotografen hebben een keuze moeten maken uit de vele kerken die de provincie Groningen rijk is; kerken die visueel interessante elementen bezitten zoals hagioscopen, gewelfschilderingen of een imposante steunbeer, of kerken die gewoon prachtig in het landschap staan. De kleurenfoto’s worden aangevuld met zwart/wit foto’s die het duo de afgelopen jaren al heeft gemaakt.

De expositie is te zien in het toegangsgebouw van het kantoor van de Stichting Oude Groninger Kerken, in de Remonstrantse kerk aan de Coehoornsingel nr. 14 in Groningen, en is geopend tijdens kantooruren op maandag t/m vrijdag van 09.00 – 16.30 uur. De expositie is gratis toegankelijk.