Fototentoonstelling Passanten in Der Aa-kerk

17 juni 2019

Fototentoonstelling 'Passanten' in Der Aa-kerk

In de periode van zaterdag 22 juni tot en met zondag 18 augustus is in de Der Aa-kerk in Groningen de expositie ‘Passanten’ te zien. In opdracht van de jubilerende Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) maakte fotograaf Taco Anema 94 fotoportretten van gebruikers van Groninger kerken. Het tentoonstellingsontwerp is van de hand van Studio 212 Fahrenheit. De openingstijden zijn van woensdag t/m zondag van 11.00 – 17.00 uur. De entree is 1,-, inbegrepen in de prijs is de begeleidende catalogus, deze is verkrijgbaar in de kerk.

94 fotoportretten van gebruikers

De kerken van de stichting zijn soms al acht eeuwen oud, en mensen zijn slechts voorbijgangers in die lange geschiedenis. Van de bouwers van weleer tot de gebruikers van nu, allen zijn wij passanten. De tentoonstelling laat de veelheid en verscheidenheid van het hedendaagse gebruik zien in 94 bijzondere portretten.

Lees hier meer

In de kerken van de SOGK zijn onder andere plaatselijke commissies, culturele commissies, stichtingen, kunstenaars, organisten en een brassband actief. Deze gebruikers van de kerken, grotendeels vrijwilligers, worden met de tentoonstelling in het licht gezet. Zij tonen de eeuwenoude traditie van samenleven in en met het kerkgebouw.

Speciaal ontworpen tentoonstellingsmeubel

De foto’s worden tentoongesteld in een speciaal ontworpen tentoonstellingsmeubel, in de vorm van een spiegelende kerk. Zo ziet de toeschouwer niet alleen de gebruikers van de kerken, maar ook zichzelf. Dit roept op tot reflectie: wat voor betekenis hebben deze bakens in het Groninger landschap voor u? Zou u deel willen uitmaken van de gebruikersgroepen van vandaag, en die van morgen? Studio 212 Fahrenheit tekende voor dit tentoonstellingsmeubel. (Filmer Ismaël Lotz)