Gouden Bomenfonds in het DvhN

01 juni 2019

Introductie Gouden Bomenfonds

Al vijftig jaar beheert en onderhoudt de SOGK tientallen kerken en synagogen, maar ook unieke historische kerkhoven. Deze kerkhoven zijn niet alleen van grote waarde vanwege de vele, vaak monumentale graven en grafstenen, maar ook door de prachtige bomen en boomgroepen en andere bijzondere flora en fauna. Maar er liggen bedreigingen voor deze kerkhoven op de loer. Om die het hoofd te bieden, heeft de SOGK onlangs het Gouden Bomenfonds in het leven geroepen, speciaal bedoeld voor herstel van deze kerkhoven.

Gouden boom

'Niet alleen geld komt binnen. De stichting kreeg zelfs een ‘eerste gouden boom’, een Fagus sylvatica ‘Dawyck Gold’ oftewel gele zuilbeuk. Een geschenk van Rob van der Werf uit Bedum. De boom krijgt komend najaar een plek op of het kerkhof van Scheemda, Feerwerd of ‘t Zandt'
Dagblad van het Noorden -artikel Pieter Broesder

Artikel DvhN - Pieter Broesder
Fagus sylvatica Dawyck Gold

Wilt u ook een bijdrage overmaken voor het Gouden Bomenfonds? Dat kan!

Uw bijdrage kunt u overmaken op bankrekening NL69 ABNA 0486 1143 33 ten name van Stichting Oude Groninger Kerken, onder vermelding van Gouden Bomenfonds.
Alvast hartelijk dank!

Bedreigingen

De historische kerkhoven worden ernstig bedreigd door vernietigende schimmels, de essentaksterfte en woekering van planten die de biodiversiteit ernstig bedreigen. Dit heeft al geleid tot grootschalig, ingrijpend snoeiwerk en het massaal kappen van aangetaste bomen en singels. Met dit nieuwe Gouden Bomenfonds wil de SOGK de kwaliteit van het groen op van de historische kerkhoven van de SOGK herstellen door aanplant van nieuwe, resistente bomen, herstel van belangrijke padenstructuren en beeldbepalende floragroepen. Een mooie aanzet hiertoe kreeg de SOGK als verjaardagscadeau aangeboden tijdens de jubileumviering in de Der Aa-kerk maandag 13 mei jl. door Groenvoorziening Van der Werf.

Lees hier het hele verhaal

Verjaardagscadeau

Groenvoorziening Van der Werf bood een ‘boomvoucher’ aan. Dit cadeau is inclusief het maken van de plantgaten, boompalen, boombanden en bemesting. Zij hebben voor ons de boomsoort (uiteraard een ‘goudkleurig’ exemplaar) bepaald en de SOGK bepaalt t.z.t. het kerkhof. De keuze qua boomsoort is gevallen op een de Fagus sylvatica Dawyck Gold (Gele Zuilbeuk). Deze boom hopen we samen met Groenvoorziening Van der Werf in het najaar op een van onze kerkhoven te planten om hiermee Het Gouden Bomenfonds een mooie, gouden start te geven.