Lezing De Afscheiding Marcel de Jong

25 mei 2019

Lezing De Afscheiding

Op donderdag 6 juni 19.30 uur verzorgt Marcel de Jong, schrijver, columnist en journalist een lezing in de remonstrantse kerk, het kantoor van de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) met de titel: ‘De Afscheiding’. Tijdens deze lezing gaat u terug naar 1834. U voelt dan hoe dapper De Cock en zijn aanhangers waren. En hoe belangrijk voor de Nederlandse geschiedenis. De Afscheiding uit 1834 begon in de Catharinakerk in Ulrum en is onlosmakelijk verbonden met dominee Hendrick de Cock.

De Afscheiding

In 2018 verscheen de roman De Afscheiding van Marcel de Jong. Het is een meeslepend verhaal over de kerkstrijd in 1834 die totaal uit de hand liep. Een bizarre geschiedenis over de strijd tussen een strenggelovig volk en een liberale elite. Een strijd tussen arm en rijk, tussen kerk en staat. Maar het verhaal gaat ook over nu. Het laat je nadenken over de vrijheid van meningsuiting, godsdienst en onderwijs.

Lees hier meer

Tijdens deze lezing komen de volgende onderdelen aan bod: Het proces van het schrijven van een historische roman, de sociale context van De Afscheiding, de inhoud van de kerkstrijd, de strijd tussen een rijke en liberale elite en een arm en gelovig volk, een emancipatiebeweging van de allerarmsten, het belang voor de totstandkoming van de grondwet van 1848. Hiermee wordt De Afscheiding in een breder perspectief geplaatst, zodat een beter begrip gekregen kan worden van de achtergronden van de kerkstrijd.