Gouwe Ouwe - Weblog CdK

14 mei 2019

Gouw Ouwe

In mijn agenda staat: ‘50 jaar Groninger kerken.’ Dat is natuurlijk het understatement van de eeuw! Sommige van onze kerken zijn bijna duizend jaar oud. Toch viel het me niet meteen op.

Wordingsproces

Als je in zo’n landschap groot bent geworden en de zondagochtenden altijd in een kerk uit de jaren ´60 hebt doorgebracht, kom je in een andere wereld terecht wanneer je gaat studeren in Groningen. Ik kreeg als eerstejaars rechten college in de Martinikerk. Mijn kerkgang is nooit meer op dat niveau gekomen!

Gouwe Ouwe - Weblog CdK

Ook hier kun je goed 􀁿etsen – dit weekend deden honderden mensen dat tussen de wierden en de kerken op het Hogeland. Het is een landschap, waarin mensen 500 jaar voor Christus al op wierden wonen. Dan komt een polder die in 1942 is drooggelegd echt nog maar net kijken!