Harde trooster voor oude kerken

13 mei 2019

Harde trooster voor oude kerken

Directeur Peter Breukink kwam in 1987 naar Groningen om er directeur te worden van de Stichting Oude Groninger Kerken (OGK). Een bijzondere club. Bijna alle Nederlandse provincies hebben wel een ‘oudekerkenclub’, maar nergens is die zo groot, en nergens heeft die zo veel draagvlak als in Groningen.

Wat maakt de Groninger aanpak uniek?

‘De mensen hier hebben van een hervormd probleem een maatschappelijke uitdaging gemaakt. Wat eerst een kwestie was voor de kerk, is iets van een hele dorpsgemeenschap geworden. Kijk naar de kerk van Klein-Wetsinge: een piepkleine dorpsgemeenschap. De kerk heeft daar een commerciële exploitant, maar hij moet vóór alles beseffen dat de kerk de ‘huiskamer van het dorp is’.

Artikel Nederlands Dagblad - 13 mei 2019

Dat maakt ons ook kwetsbaar. Wij zijn er niet voor de kerkelijke gemeenten, maar voor de maatschappij. Wij moeten contact met de samenleving houden.’