Lancering 50 Kerken Open in kerk Leegkerk

04 mei 2019

Lncering 50 Kerken Open in kerk Leegkerk

Op vrijdag 10 mei is in de kerk van Leegkerk, een van de eerste kerken van de jubilerende Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) de feestelijke aftrap van het project 50 Kerken Open. Meer dan vijftig kerken van de SOGK verspreid over de hele provincie Groningen zetten de deur permanent open voor bezoek. Het is een van de eerste jubileumprojecten van de SOGK die dit jaar haar vijftigjarig bestaan op verschillende manieren viert.

Aftrap in Leegkerk

Op 10 mei geeft de Stichting Oude Groninger Kerken extra aandacht aan dit mooie project, tijdens een feestelijke bijeenkomst om 16.00 uur in Leegkerk. De openingshandeling wordt uitgevoerd door Annette Broekhuizen, lid van de plaatselijke commissie Zuurdijk. Sinds de jaren ’90 is de kerk van Zuurdijk iedere dag open, daarmee is het een open kerk van het eerste uur. Een lichtend voorbeeld voor de andere SOGK-kerken.

De Groninger kerken zijn uniek en krijgen bezoekers van over de hele wereld. Kon je tot nu toe een sleutel ophalen bij de buren, nu is zelfs dat in veel gevallen niet meer nodig! Alle kerken die meedoen, zijn vermeld in een boekje dat vanaf heden gratis verkrijgbaar is in onder andere de deelnemende kerken. De leden van de Plaatselijke Commissies, allen vrijwilligers van de stichting spelen een cruciale rol bij de openstelling van de kerken.