Hoe brandveilig zijn de Groninger Kerken?

16 april 2019

Hoe brandveilig zijn de Groninger Kerken?

Sprinkler-installaties

Christiaan Velvis is bouwkundige bij de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK). Die stichting heeft 91 kerken in bezit, waaronder de Der Aa-kerk in Stad. Volgens Velvis is in het dak van deze kerk een sprinkler-installatie aangelegd.

Interview via RTVNoord - Christiaan Velvis

Vergelijkbare constructies zijn volgens een woordvoerder van de gemeente Groningen ook in onder meer de Martinikerk, de Nieuwe kerk en de top van de Martinitoren aangebracht.

Christiaan Velvis via RTVNoord

Net als de door brand beschadigde Notre-Dame in Parijs hebben ook veel kerken in Groningen houten kapconstructies in de daken. Omdat dit hout vaak gortdroog is, zijn deze daken kwetsbaar als er brand uitbreekt. Christiaan Velvis is bouwkundige bij de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) en Beppie van der Sluis sprak met hem.

Interview Christiaan Velvis - RTVNoord