Groot deel Notre-Dame verwoest

15 april 2019

Groot deel kathedraal verwoest

Een groot deel van de Notre-Dame is verwoest. Voor de brandweer was het een bijna onmogelijke opgave om de iconische kerk te redden.

"Het was net een horrorfilm, ik kon niet stoppen met kijken", vertelt kunsthistorica Sanne Frequin in het NOS Radio 1 Journaal over de verwoestende brand. De kathedraal is volgens haar een bijzonder voorbeeld van een gotische kerk. "Die prachtige glas-in-lood-ramen zijn daarvan het belangrijkste kenmerk. Ik heb vanochtend heel hard gezocht en er staat her en der dat de roosvensters het gered hebben, maar ik denk het eigenlijk niet. Ik vrees dat het lood is gesmolten door de hoge temperaturen en dat we het als verloren moeten beschouwen."

NOS live blog

Datzelfde geldt volgens Frequin voor het 14de eeuwse houtreliëf rond het koor, de kunstwerken en het beroemde orgel. "Het is niet voor te stellen hoe groot de schade is."