Hoe de doden herrijzen in een Groninger kerk

15 april 2019

Hoe de doden herrijzen in een Groninger kerk

Het is nu al het mooiste project dat hij ooit heeft gedaan, zei artistiek leider Ben Smit zaterdag na afloop van de voorstelling. Hij was er mooi vroeg bij met zijn conclusie. Want Voor Altijd, dat afgelopen weekend in Usquert werd gespeeld, was nog maar de eerste productie uit de reeks van tien die dat project telt.

De goedgevulde kerk (demping!) en de gewiekste versterking tackelden het galmgevaar. De acteurs weerden zich prima, met Hoek in mooi boos Gronings en Hilbrants als kerkrat met strohaar en goor gebit. Door het vertelkarakter ontbeerde het stuk tempowisselingen, de personages hadden elkaar verbaal wel wat meer verbaal te lijf gemogen om pieken en dalen aan te brengen, ook al blijft dat uitkijken in zo’n lastige speelomgeving. Toch beklijfden uiteindelijk die levensverhalen, verzonnen of niet. De gereanimeerde doden konden met gerust hart hun graf weer in.

Veur Aaltied - DvhN 15 april 2019

Voorstelling meemaken?

De volgende voorstelling in Veur Aaltied is Libera Me in de St. Willibrordkerk in Kloosterburen, op 11 en 12 mei. Dan volgen Tegen de Tijd (Kloosterkerk Thesinge, 17, 18, 19 mei), Hoe de Eigenheimer aan zijn naam kwam (Koepelkerk Sappemeer, 24 en 25 mei), Preken & Pamfletten (Hervormde kerk Noordbroek, 1 en 2 juni), De moeder van Menco (Mariakerk Krewerd, 21 en 23 juni), De onverwachte koerier (Petrus en Pauluskerk Loppersum, 6 en 7 september), Voor Even (Hervormde Kerk Woltersum, 28 en 29 september), De Mannen Van Boven (Hervormde Kerk Visvliet, 4, 5 en 6 oktober) en tot slot Het meisje in de schone jurk, (Nederlands Hervormde Kerk Nuis, 11 en 12 oktober). De orgelcomposities zijn telkens van Eeuwe Zijlstra.