Pioniers van het volksgeluk

26 april 2019

Presentatie deel 21 Kekrhovenreeks

Het eerste exemplaar van Pioniers van het volksgeluk – Verhalen achter oude graven op de begraafplaats van Oude Pekela werd aangeboden aan Pieter Koetje, kerkrentmeester van de Protestantse Gemeente Oude Pekela, de huurder van de kerk. Het tweede ‘eerste’ exemplaar werd aangeboden aan waarnemend burgemeester Jaap Kuin van de gemeente Pekela.

Tijdens de presentatie besloten vertegenwoordigers van de drie betrokken partijen: de gemeente Pekela, de Protestantse Gemeente Oude-Pekela en de Stichting Groninger Kerken binnenkort met elkaar om tafel te gaan om te bespreken hoe er aan bovengenoemd verval van dit kerkhof een halt kan worden toegeroepen.

Pioniers van het volksgeluk - presentatie 26 april 2019

Pioniers van het volksgeluk – Verhalen achter oude graven op de begraafplaats van Oude Pekela is het nieuwste boekje in de reeks uitgaven van de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) over kerkhoven en begraafplaatsen in de provincie Groningen. Het is het eenentwintigste deel in de serie en werd geschreven door Inge Dekker. De foto’s zijn geleverd door Duncan Wijting, Inge Dekker en diverse archieven. De tekstredactie, grafische vormgeving en productie van dit deeltje werd weer verzorgd door Ekkers & Paauw. Het boekje wordt op 26 april in de Wedderwegkerk in Oude Pekela gepresenteerd.

Verhalen prominente Pekelders gebundeld

Via de graven op de begraafplaats aan de Wedderweg vertelt historica Inge Dekker het indrukwekkende leven van onder meer schoolhervormer Hendrik Wester, predikant Marcus Adriani en de familie Borgesius. De Stichting Oude Groninger Kerken geeft het werk van Dekker uit, het kost 6 euro en is bij de stichting te bestellen.

Dagblad van het Noorden - Henk Mulder

Het boekje vertelt niet alleen interessante verhalen, maar is daarnaast doorspekt met oude prenten van onder meer schoolboekjes van Hendrik Wester en zeldzame, niet eerder gepubliceerde, portretten van de hoofdrolspelers. En uiteraard sfeervolle foto’s van de graven anno 2019.
(Artikel Henk Mulder - Dagblad van het Noorden - 26 april 2019)