09 april 2019

Pesach in de sjoel

Komende week organiseert de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) ‘Pesach in de sjoel’ in de synagoge van Appingedam. Van dinsdag tot en met donderdag komen acht schoolklassen met de bus of fiets naar de synagoge om daar te leren over het joodse feest Pesach. De projectweek wordt georganiseerd in het kader van Feest! In Oost en West. De synagoge in Appingedam is sinds eind 2010 een van de leden van de Groninger Kerkenfamilie.

Pesach in de sjoel

Met Pesach herdenken en vieren joden de bevrijding van het joodse volk uit Egypte. Een belangrijk onderdeel van het feest is de Sedermaaltijd. De onderdelen van de Sedermaaltijd staan symbool voor de vele betekenissen van Pesach. Het bittere kruid maror verwijst bijvoorbeeld naar hoe het bitter is om slaaf te zijn, het zoute water symboliseert tranen van de slaven. De peterselie (lentegroen) herinnert aan de bloei van het joodse volk na de bevrijding en laat zien dat het voorjaar weer nieuw leven brengt.

Projectweek Pesach in de sjoel - De Eemskrant

In Appingedam gaan de leerlingen in gesprek over Pesach en andere voorjaarsfeesten, en de achterliggende thema’s. Vervolgens leren ze spelenderwijs verschillende elementen van het joodse feest kennen.