Elke aardbeving is een knock-out

06 april 2019

Elke aardbeving is een knock-out

Een jaar na de aardbeving in Zeerijp wachten nog veel Groningers op een oplossing voor de schade aan hun huis.Ik wacht is een serie over mensen die het wachten zat zijn. Aflevering 77: Jur Bekooy in de kerk in Overschild. (Herman Sandman in DvhN - 6 april 2019)

Alleraardigst kerkje

Het is een alleraardigst kerkje aan de Graauwedijk in Overschild. Gebouwd in 1880 en de tijd is er zichtbaar. De preekstoel hangt wat uit het lood en de banken staan ietwat scheef. Het gebouw zakt heel langzaam weg. Dat is niet zo erg, want de constructie is flexibel.

Artikel DvhN - Herman Sandman

Toch maakt bouwkundige Jur Bekooy van eigenaar Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) zich zorgen. ,,Waar de constructie niet tegen kan, is een aardschok. Ik word niet snel zenuwachtig over onze middeleeuwse kerken. Die kunnen wat hebben. Maar de muren hier zijn anderhalve steen dik. Elke beving is een knock-out.’’