Kloostermuseum Aduard

04 april 2019

Nieuwe tentoonstelling - Van klei naar klooster

In de tentoonstelling laten we de tegenstelling zien tussen de Cisterciënzer en de ‘gewone’ middeleeuwse kerkbouwstijl. Ook wordt getoond hoe het Cisterciënzer ideaal nog steeds doorklinkt in een splinternieuw klooster.

Bouwkunst

Op de zolder van het museum wordt aandacht besteed aan de bouwkunde. We zien oude materialen en gereedschappen. Een ware bouwexplosie werd ingezet met de introductie van de baksteen door de Cisterciënzers rond 1200. In de 100 jaar daarna werden in het Groningerland ruim 100 kerken gebouwd. De meeste van deze kerken zijn gebouwd in de z.g. romano-gotische (laatromaanse) stijl.

Expostie van klei naar klooster

Een voorbeeld is de voormalige ziekenzaal – nu ‘Abdijkerk’- in Aduard, maar er zijn er veel meer. Een aantal van de mooisten is opgenomen in een boekje met fiets- auto- en wandelroutes “Juweeltjes in het groen”, dat is samengesteld in samenwerking met de Stichting Oude Groninger Kerken.