'Groningers nuchter? Dat is gewoon niet waar!'

06 maart 2019

Leegstand, vergrijzing en aardbevingen. Directeur Peter Breukink van de jubilerende Stichting Oude Groninger Kerken wordt met veel uitdagingen geconfronteerd. (Interview DvhN - Gerdt van Hofslot - 5 maart 2019)

Groningers nuchter? De SOGK-directeur veert op.

Groningers nuchter? De SOGK-directeur veert op. ,,Dat is gewoon niet waar! Ik heb Groningers leren kennen als mensen die hun emoties vlak achter de ogen hebben, ook al zeggen we dat niet. Ik heb een paar keer meegemaakt wat er met de mensen gebeurt als Ede Staal wordt opgezet. Dan vliegen de tranen in de ogen. Hoezo nuchter?”

Lees hier het hele interview

,,We zeiden een paar jaar geleden: we kunnen voor 75 kerken zorgen. Nu zitten we al op 91. Waar ligt de grens? Wanneer moeten we ‘nee’ verkopen? Bij honderd of 125? Het gaat niet alleen om het gebouw, maar ook om het hergebruik, de zorg voor de vrijwilligers en de gevolgen van de aardbevingen”, aldus Breukink.