De kerk als tijdmachine

25 februari 2019

In december verscheen het prentenboek De kerk als tijdmachine, als een soort vervroegde traktatie van de Stichting Oude Groninger Kerken die in 2019 vijftig jaar bestaat. Het boek laat in twaalf hoofdstukken zien hoe kerkgebouwen nabij de Waddenkust zich de afgelopen tweeduizend jaar hebben ontwikkeld.

Specifiek Gronings

Hoewel het boek in algemene lijnen de ontwikkeling van kerkgebouwen in het noordelijk kustgebied laat zien, is de herkomst van de opdrachtgever, de Stichting Oude Groninger Kerken, hier duidelijk aanwezig. Aardbevingsschade door gaswinning is een specifiek Gronings probleem en Peter Breukink, de directeur van de stichting, nam namens de Groninger erfgoedorganisaties deel aan de dialoogtafel over aardbevingsschade.

Friesch Dagblad - artikel Jan Auke Brink

Ook het taalgebruik in het boek verraadt de oorsprong: met wierden in plaats van terpen en borgen in plaats van states is die onverholen Gronings. Tot slot zijn de twaalf kerken op de twaalf prenten voor Friezen minder herkenbaar dan voor Groningers. Hillenga: ,,Het zijn ‘kliekjeskerken’: we hebben uit veel verschillende Groninger kerken karakteristieke elementen gebruikt en die steeds samengevoegd.”