Open ochtend kerk Termunten

09 februari 2019

Zaterdagochtend 16 februari zijn de deuren van de kerk van Termunten van 9.00 – 12.00 uur geopend voor iedereen die de restauratiewerkzaamheden aan deze kerk van dichtbij wil bekijken. De kerk van Termunten wordt op dit moment gerestaureerd en de hele kerk staat vol met steigers. Een unieke gelegenheid om de gewelven een keer van dichtbij te gaan bekijken en vragen te stellen over de werkzaamheden.

Voor mensen zonder vrees of blaam

In de kerk zijn de aannemer, architect, de culturele commissie en een medewerker van de Stichting Oude Groninger Kerken aanwezig voor tekst en uitleg over de restauratie en de toekomstplannen voor de kerk. Door de ligging direct aan de Eems is de kerk in de loop van de eeuwen regelmatig getroffen door stormvloeden en oorlogshandelingen maar we zien de toekomst nu weer vol vertrouwen tegemoet!

Lees hier meer

Het gehele interieur van de kerk van Termunten wordt gerestaureerd. Met name het interieur (stuc- en schilderwerk) en de glas-in-lood ramen van de kerk verkeren in zo slechte staat zodat een grondige restauratie noodzakelijk is. Inmiddels zijn werknemers van Bouwbedrijf Dijkstra De Graaf hard aan het werk zodat de restauratie begin april 2019 kan worden afgerond. De werkzaamheden betreffen een technische, conserverende restauratie. Door Kijlstra-Brouwer restauratiearchitecten is een zorgvuldig restauratieplan opgesteld waarbij de kerk op een terughoudende manier gerestaureerd wordt.