Passagio in de Ommelanden

31 oktober 2019

Passagio in de Ommelanden

Voor het NPO Radio 4 programma Passaggio (dagelijks van 19:00 tot 20:00 op NPO Radio 4) volgt presentator Lex Bohlmeijer een route langs prachtige kerken in de provincie Groningen. Een aantal van deze kerken behoort tot de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK). Zo komt hij o.a. in de Petruskerk van Pieterburen, een van de leden van het grootste Museum in Nederland. Ook de Andreaskerk van Westeremden staat op het programma. Hij spreekt hier met Henk Helmantel die behalve kunstschilder ook voorzitter is van de plaatselijke (beheers)commissie van deze kerk.

Passagio

Vanaf Bedum langs Appingedam en dan richting het Hogeland, via de Waddenzee en dan weer naar het zuiden. Per fiets verkent hij de provincie die rijk is aan historische kerken. Hij zoekt de stilte op, met soms alleen het geluid van zijn eigen voetstappen. Maar ook het monumentale geluid van de orgels is onderdeel van de tocht.

Lees hier meer

Luister van 4 tot en met 8 november naar het reisverslag van Lex Bohlmeijer in het programma Passaggio, dagelijks van 19:00 tot 20:00 op NPORadio4. Volg Lex ook in beeld op www.nporadio4.nl/passaggio.