Monnikenwerk Roemeling leidt tot website met alle heiligen en priesters in Frisia en Drenthe

20 oktober 2019

Dat de eerste kerken in het Friese kustgebied en Drenthe door missionarissen zijn gesticht, dat het missiewerk een flinke knauw kreeg door de invallen van de Vikingen en hoe de kerken aan hun patroonheiligen kwamen, het is allemaal gedetailleerd terug te zien op de nieuwe website Corpus Roemeling.

De website

De website is twee jaar na zijn dood nog een resultaat van het monnikenwerk van Otto Roemeling (1937 - 2017). De oud-ziekenhuisdirecteur in Leeuwarden deed bijna zijn leven lang in zijn vrije tijd onderzoek naar de middeleeuwse kerken en geestelijken in Friesland, Groningen en Drenthe. Dat leverde een schat aan informatie op. ,,Meer dan 1200 pagina’s in Word die we nu via deze website voor iedereen toegankelijk maken’’, zegt Hans Mol, hoogleraar geschiedenis van middeleeuws Friesland aan de Universiteit Leiden.

De website

De website zelf is vooral leuk voor onderzoekers. Het is een grote plattegrond van het hele Noorden met een paar honderd plaatsnamen en kerken. Wie klikt op een kerk krijgt in tekst allerlei informatie: welke priesters, kapelaans en andere kerkfunctionarissen er waren, wat de favoriete heilige was van die kerk, de patroonheilige.