Dominicanenkerk meest bezochte kerk van 2018

07 januari 2019

De Dominicanenkerk in Maastricht is de best bezochte kerk van 2018 in Nederland. Dat meldt het Hart voor Monumenten, een initiatief van het Nationaal Restauratiefonds. De tot boekwinkel omgebouwde Maastrichtse kerk trok maar liefst 750.000 bezoekers en is daarmee de meest bezochte kerk van Nederland.

Boekhandel

Met ruim 600.000 bezoekers volgt de Broerenkerk in Zwolle op een tweede plek. De Domkerk in Utrecht komt op de derde plaats met zo'n 400.000 bezoekers per jaar. De Utrechtse kerk is de enige van de top drie die nog wordt gebruikt als religieus centrum. De andere twee kerken hebben een commerciële functie. Deze fungeren namelijk als boekhandel.

Paardenstal

In de loop der jaren heeft de 13e eeuwse kerk meerdere doeleinden gekend. Onder meer een Gebedshuis, postkantoor, concertzaal,fietsenstalling en zelfs een paardenstal gingen een boekenwinkel voor. Een journalist van The Guardian noemde de tot boekwinkel omgebouwde Dominicanenkerk zelfs 'a bookshop made in heaven!'