50 jaar Stichting Oude Groninger Kerken

01 januari 2019

Op 13 mei 1969 richtte een groep verontruste burgers de Stichting Oude Groninger Kerken op om het dramatische verval van talloze middeleeuwse kerken op het Groningse platteland te stoppen.

SOGK 50 jaar - 1969/2019

Deze eerste jaren stonden in het teken van de grote restauraties. Er was veel te doen. De jonge Stichting nam in snel tempo kerken over, te beginnen bij de toren van Zuidwolde. Niet veel later volgden de kerken van Leegkerk, Oostum, Obergum en Thesinge.

Groninger Kerken klaar voor gouden jubileum

De Stichting kreeg een eigen bureau in 1972. Dit werd bemand door eerst administrateur en later directeur Lammert Reker, eerst op een ruime verdieping boven het provinciaal kerkelijk bureau aan de Praediniussingel 23 Groningen (tussen alle andere maatschappelijke initiatieven van de kerk), later op nummer 47, de begane grond van Rekers woonhuis.