Maria-lichtmis Wintertocht

08 januari 2019

Fiets Wandeltocht met ontmoeting op zaterdag 2 februari, cultuur en lekkernijen langs de vier kerken van Eenum, Leermens, ’t Zandt, Zeerijp! De routebeschrijving is verkrijgbaar bij de vier deelnemende kerken. In de kerken activiteiten en ook is er soep, koffie en pannenkoeken. Informatie is te verkrijgen via onderstaand mailadres.

Maria-lichtmis Wintertocht

Begin februari voelt het vaak nog als hartje winter, maar de dagen beginnen al merkbaar te lengen. In de tijd dat deze kerken gebouwd werden – de Middeleeuwen – werd het jaar beleefd volgens het ritme van de kerkelijke agenda. Heiligendagen speelden daarin een belangrijke rol. Op 2 februari was het Maria Lichtmis. Met dit feest wordt de kerstperiode officieel afgesloten Maar zoals bij zoveel christelijke feestdagen heeft ook dit feest een heidense oorsprong: het is het midden tussen de zonnewende en het begin van de lente. Geen wonder dus dat dit feest gepaard gaat met een lichtprocessie met kaarsen, de naam verwijst daar al naar. De herkomst van de andere traditie, het bakken en eten van pannenkoeken, is minder duidelijk maar wel al heel oud. ‘Er is geen vrouwtje nog zo arm of ze maakt met Lichtmis haar pannetje warm’, zei men in de Middeleeuwen.

Hoe en wat

De plaatselijke commissies van de kerken uit Eenum, Zeerijp, ’t Zandt en Leermens hebben het plan opgevat om deze oude traditie nieuw leven in te blazen en op deze dag de mooie kerken uit onze vier dorpen onder uw aandacht te brengen. Daarom zijn in alle vier kerken activiteiten (exposities, muziek en zang) georganiseerd en kunt u een (wandel/fiets)tocht maken om ze allemaal te bezoeken. Natuurlijk zijn er pannenkoeken, maar ook is er soep koffie etc. in de kerken verkrijgbaar.

Informatie

Zaterdag 2 februari van 10:30 tot 16:30. Start en routebeschrijving/programma in alle kerken.
Poster Maria lichtmis
Informatie: Bert de Jong 0596 573517 Lebertusdejong@online.nl