Winnende foto's Fotowedstrijd

21 september 2018

Dit jaar schreven wij weer een fotowedstrijd uit voor een kalender, nu met het thema ‘1969-2019 - 50 jaar Stichting Oude Groninger Kerken’. Dat leverde een groot aantal gevarieerde foto’s op, waaruit het ook dit keer weer moeilijk kiezen was. De jury onder leiding van vakfotograaf Duncan Wijting selecteerde desondanks twaalf heel diverse platen. De winnaar werd mevrouw Ina Brinks-Mijdenga uit Zweelo, met een bijzondere blik op de kerk en toren van Zeerijp. De opname krijgt een prominente plaats op de voorkant van de kalender.

Alle winnende foto's op een rijtje

Wijting over de winnende foto: ‘De winnaar: een ongewoon beeld. De kerk te Zeerijp. Het vakmanschap van het romanogotische metselwerk en het al even kundige smeedijzer. Gevat in een ongewone combinatie. Een treffend beeld, scheef maar niet in onbalans, gedurfd voor een fotowedstrijd. Vakmanschap bij de bouwers en de fotograaf. Mooi dat er fotografen zijn die niet voor een klassiek beeld kiezen maar voor hun gevoel bij de plek in onze georganiseerde wereld strevend naar perfectie. De foto is niet perfect, het beeld soms chaotisch maar zeker intrigerend en laat de schoonheid zien van de oude meesters. Hulde.’

Jubileumkalender 2019

De kerkenkalender is vanaf eind oktober te bestellen in onze webwinkel: www.groningerkerken.nl/winkel en is uiteraard ook te koop op ons kantoor. De prijs is ¤ 15,50, donateurs krijgen 20 % korting.