Orgelexcursie ihkv Schnitger Festival 2018

06 september 2018

Samen met het Schnitger Festival organiseert de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) op vrijdag 19 oktober een Orgelexcursie. Het thema is Schnitger in Ommeland en Stad. We bezoeken de Schnitgerorgels in de kerken van Uithuizen, Eenum en het orgel in de Der Aa-kerk in Groningen. Om 17.00 uur wordt de excursie hier afgesloten met een concert door organist Gerwin Hoekstra. Organist/orgeladviseur Cees van der Poel is deze dag als gids aanwezig en ook van de SOGK is een medewerker aanwezig voor tekst en uitleg. Voorafgaand aan het afsluitende concert vindt tussen 16.00 en 17.00 uur de presentatie plaats van deel 8 uit onze reeks Groninger Orgels: Johan van Meurs – Organist, muziekdocent en orgeladviseur.

Orgelexcursie ihkv Schnitger Festival

Cees van der Poel is behalve organist ook schrijver van de uitgave Naam en Faam – Vijf Schnitgerorgels in Groningen, uitgebracht door de SOGK in 2014 ter gelegenheid van haar 45-jarig jubileum. In deze uitgave is onder andere aandacht voor de drie te bezoeken orgels. Hij vertelt deze dag niet alleen over de orgels, hij laat uiteraard ook horen hoe mooi deze orgels klinken.