Relikwie heilige terug naar geboortegrond

15 juni 2018

St Hatebrand - stichter van klooster Feldwerd weer naar huis

Op zaterdag 7 juli komt de heilige Hatebrand terug naar Feldwerd, naar de wierde bij Holwierde (en Appingedam), waar hij meer dan 800 jaar geleden zijn klooster stichtte. Twee kerkbestuurders uit het Belgische Kortrijk-Dutsel brengen dan een relikwie van Hatebrand - een stukje van zijn gebeente - voor even terug naar zijn geboortegrond.

Dankzij het speuren van Meester Edze de Boer, geboren in Holwierde-Katmis, die zijn hele leven gezocht heeft naar sporen van de stichter en het klooster Feldwerd, gaat dit gebeuren. Bij de komst van het Protestantisme en het opheffen van alle middeleeuwse kloosters hadden de laatste nonnen van Feldwerd het gebeente van hun heilige stichter in veiligheid gebracht naar Antwerpen. In Vlaanderen werd Hatebrand sindsdien op meerdere plaatsten als een heilige en noodhelper vereerd. Nu is iets van zijn gebeente teruggevonden. En zo kan hij voor even terugkomen. Eerst naar de wierde van Feldwerd, waar grote hopen kloostermoppen én de dobbe nog herinneren aan het vroegere klooster (dit is een besloten gedeelte), daarna naar de kerk van Krewerd, dit is een voor het publiek toegankelijk gedeelte. In de kerk worden de reliek en het broederschapsboek getoond, Meester de Boer vertelt over zijn speurtocht, Stef Tuinstra bespeelt het orgel uit 1531 en kunsthistoricus Dr. Kees van der Ploeg houdt een causerie over de ‘terugkeer’ van middeleeuwse heiligen naar het protestantse Groningerland.

Programma 13 juli - Kerk Krewerd

Locatie Mariakerk Krewerd – Kerkpad 8 Krewerd
Inloop: 15.00 uur
Aanvang programma 15.30 uur
Entree: € 5,00
Graag aanmelden via de mail of 0503123569.

Je kunt je hier aanmelden

Haterbrand keert weer

15.00 uur – Inloop bijeenkomst in de kerk van Krewerd - thee/koffie en orgelspel van Stef Tuinstra
17.00 uur - hapje en drankje