Skaten, slapen, shoppen, turnen of lezen in de kerk

27 december 2018

5 opmerkelijke nieuwe invullingen

Vanaf vandaag kan je nog een groot deel van de kerstvakantie skaten in de Paterskerk in Halle. De kerk is sinds de ontwijding een beetje de nieuwe thuis van de Halse jeugd geworden.
In de Sint-Amandskerk in Roeselare wordt sinds vorig jaar elke vrijdagnamiddag van 14 tot 19 uur een overdekte boerenmarkt gehouden met veelal lokale seizoensproducten.
De Mechelse Minderbroederskerk is in 1999 ontwijd en begin jaren 2000 omgebouwd tot het viersterrenhotel Martin's Patershof. Het gebouw is grondig verbouwd met respect voor het historische karakter van het gebouw.

Bekijk het hier

Voor ontwijde kerken

Het vroegere Sint-Lievenspoortklooster in Gent is omgebouwd tot een school voor buitengewoon basisonderwijs. De kapel is omgevormd tot een turnzaal, boven is een deel van het vroegere koor ingericht als ontspanningsruimte.
In Hoeselt is de Onze-Lieve-Vrouwekerk gedeeltelijk omgebouwd tot een bibliotheek. De bib in het centrum moest dringend worden verbouwd, maar daar was geen budget voor. De kerk zelf werd nauwelijks nog gebruikt