Restauratie kerk Termunten volop aan de gang

18 december 2018

Het interieur van de kerk van Termunten wordt gerestaureerd. Met name het interieur (stuc- en schilderwerk) en de glas-in-lood ramen van de kerk verkeren in zo slechte staat zodat een grondige restauratie noodzakelijk is. Inmiddels zijn werknemers van Bouwbedrijf Dijkstra De Graaf hard aan het werk zodat de restauratie begin april 2019 kan worden afgerond.

Kerk Termunten grondig op de schop

Door de ligging direct aan de Eems is de kerk in de loop van de eeuwen regelmatig getroffen door stormvloeden en oorlogshandelingen. Van de grote in oorsprong dertiende-eeuwse kruiskerk restten in de zeventiende eeuw weinig meer dan de vieringtravee en het koor – de omvang van de huidige kerk. De vrijstaande middeleeuwse toren stortte in de negentiende eeuw in.

Kerk Termunten grondig op de schop

Een laatste calamiteit trof de Ursuskerk tijdens de bevrijding in april 1945. Bij de gevechten om de ‘Delfzijl Pocket’ werd het gebouw in brand geschoten. Het interieur ging daarbij geheel verloren.