Expositie 'De kerk als tijdmachine'

07 december 2018

Oude Groninger Kerken zijn gestolde geschiedenis. Je kunt er eeuwenoude sporen vinden! Maar spoorzoeken valt nog niet mee... voor een kind, en voor menig volwassen bezoeker, is het een lasagne van tijdlagen. Kunstenaar Stefan de Keijser maakte in opdracht van de Stichting Oude Groninger Kerken, twaalf tekeningen (twaalf tijdvakken), waarin de kerk door de eeuwen heen in haar sociale context centraal staat. Tentoonstelling in Museum Klooster Ter Apel van 8 december 2018 tot en met 17 februari 2019

Expositie 'De kerk als tijdmachine'

Van de lege wierde in het Groninger land tot aan de multifunctionele hedendaagse kerk. In minutieuze tekeningen, met verf ingekleurd, wordt de geschiedenis ontrafelt. Als kijker ontdek je hoe kerken ooit zijn gebouwd, en hoe de gebouwen door de eeuwen heen voortdurend veranderden, in aansluiting op de religieuze, politieke en levensopvattingen van mensen.

DvhN - Joep van Ruiten

In de expositie ontdek je hoe ongelofelijk veel een oude kerk heeft meegemaakt. De prachtige tekeningen zijn geladen met kennis over concrete historische gebeurtenissen en verwijzingen naar de canonvensters van Nederland. Tegelijkertijd prikkelen de kleurige scènes volop de verbeelding. Door een visuele kwinkslag of de sfeer die een bepaalde tekening uitstraalt, kun je je ineens verplaatsen in de mensen, die in die tijd leefden. Je gaat je als vanzelf dingen afvragen, en wordt zo verder meegevoerd op ontdekkingstocht door de tijd.
De kerk als tijdmachine - Joep van Ruiten DvhN 10 december 2018