Wat te doen met onze leegstaande kerken?

22 november 2018

Met een miljoenenplan wil minister Van Engelshoven van Cultuur kerken redden van de sloop. Dorpen in Groningen en Friesland hebben daar ervaring mee, maar makkelijk is het niet, waarschuwen de kerkenredders. (Jurre van den Berg - De Volkskrant 22 november 2018)

Kerkje in Klein Wetsinge

Een van de succesprojecten van de stichting is het kerkje in Klein Wetsinge (80 inwoners). De waterstaatskerk uit 1846 verkeerde in vergaande staat van verval, zegt Bekooy. Op aandringen van betrokken dorpsbewoners werd de kerk sinds 2005 gerestaureerd en onder architectuur heringericht.

Artikel De Volkskrant - Jurre van den Berg

Nicolaas Geenen (53) en zijn vrouw Inez (54), geboren Groningers, hadden twintig jaar een restaurant in Limburg. ‘Tot ik met heimwee wakker werd en dacht: we gaan terug’, vertelt Nicolaas ‘Een vriendin zei: het kerkje in Klein Wetsinge is net klaar, ga daar eens kijken. We waren meteen verkocht.’