Herstel graven kerkhof Wittewierum

29 juni 2022

Onze stichting en Gemeente Groningen hebben vorig jaar de handen ineen geslagen om het Dorpsommetje van Wittewierum in ere te herstellen. Dit ommetje leidt de bezoeker over ons bijzondere kerkhof rondom de kerk van Wittewierum en wij zorgen ervoor dat het kerkhof er binnenkort weer in goede staat bij ligt. Er worden onder andere 27 oude graven hersteld. Gemeente Groningen heeft in een eerder stadium al gezorgd voor de begaanbaarheid van de paden buiten het kerkhof. De werkzaamheden starten begin juli.

Bij de Gemeente Groningen waren meerdere signalen van dorpsbewoners binnengekomen dat er behoefte was aan het herstel van het Dorpsommetje van Wittewierum. Het ommetje was in de loop der jaren verwaarloosd geraakt, maar werd nog steeds veelvuldig gebruikt door dorpelingen en toeristen. De gemeente wilde de herstelwerkzaamheden graag steunen. Een deel van het ommetje loopt over ons bijzondere kerkhof rond de kerk van Wittewierum, waar in 1213 klooster Bloemhof werd gesticht. Nu staat er alleen nog de kerk met omringend kerkhof en de pastorie (privé-bezit). Omdat het kerkhof in ons bezit is, werden wij benaderd om deel uit te maken van het herstelproces. Mede dankzij bijdragen van het Dinamo Fonds, Stichting Fonds Eemsmond, Het Prins Bernhard Cultuurfonds en Gemeente Groningen kunnen de herstelwerkzaamheden gestart worden.

Herstelwerkzaamheden kerkhof

Het fraaie, gietijzeren toegangshek bij de ingang van het kerkhof wordt aangepakt. De verf bladdert af en sommige delen van het hek roesten. Ook komt er een nieuw, actueel informatiebord die bezoekers van het kerkhof informeert over de geschiedenis van de bijzondere plek en over de bijzondere flora en fauna op het kerkhof. Daarnaast worden er 27 graven hersteld. Het oudste graf op het kerkhof dateert van 1669. Veel graven verkeren in slechte staat of zijn onder het maaiveld verdwenen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Landschapsbeheer Groningen. De Gemeente Groningen heeft in een eerdere fase het pad rondom het kerkhof weer begaanbaar gemaakt door de bomen te snoeien en de paden aan te vullen met nieuwe schelpen. Ook de waterpomp die langs het pad staat, is hersteld.