Overdracht Petruskerk Zuidbroek

27 maart 2023

Op vrijdag 14 april 2023 wordt de Petruskerk in Zuidbroek aan ons overgedragen. Wij zullen goed voor de kerk zorgen zodat deze behouden blijft voor de toekomst. Met de overdracht van de kerk door de Protestantse Gemeente Zuidbroek heeft Groninger Kerken 101 kerken, 2 synagogen, 62 kerkhoven en 9 (vrijstaande) torens in haar bezit.

Petruskerk Zuidbroek

Deze imposante kruiskerk is een karakteristiek hoogtepunt van middeleeuwse baksteenarchitectuur. Het stamt uit de dertiende eeuw en is een mooi voorbeeld van laat romaanse bouw. De gevels zijn onderverdeeld in een onder- en bovenzone met daarin uitgespaarde vensters en nissen. De koorgevel is uitgesproken laat romaans met rozetvensters onder en spitsboognissen bovenin. Het interieur sluit aan bij het exterieur; de prachtige baksteenbouw komt hier terug in de rijk gedecoreerde koepelgewelven in het schip en het koor. Het kerkmeubilair stamt uit 1709 en is ontworpen door de Groningse stadsbouwmeester Albert Meijer. De preekstoel uit 1736 is van de hand van Casper Struiwig.