ODE 2023

27 februari 2023

Na een aantal succesvolle concertreeksen van ODE (muziek beleven in Groninger kerken), hebben we in samenwerking met SPOT Groningen weer een fantastische voorjaarsreeks gepland! Clean Pete, Maya Fridman en Sandra van Nieuwland staat in april en mei in onze kerken met een sfeervol optreden.

Onze provincie telt vele prachtige kerken. Het is bijzonder sfeervol om juist dáár te genieten van de allerbeste singer-songwriters. Wij organiseren samen met SPOT Groningen onder de titel ODE voor de vierde keer, drie concertseries in een aantal van onze kerken.

ODE 2022

Clean Pete

In 2014 veroverden de tweelingzussen Loes en Renée Wijnhoven de harten met hun debuutalbum Al Zeg Ik Het Zelf. Onweerstaanbare, Nederlandstalige popliedjes, spitsvondige teksten, Loes op akoestische gitaar, Renée op cello en twee heldere stemmen in zoete samenzang. Inmiddels is de discografie uitgebreid met Aan Het Licht (2015), Afblijven (2018), een kerstplaat Gloria (2019) en Er Is Mij Verteld (2020), een album met hertalingen van lievelingsliedjes van het duo, gemaakt met vaste partner in crime Anne Soldaat. Meer dan genoeg om ook jouw hart te veroveren tijdens een van die sfeervolle, intieme ODE-concerten.

• Vrijdag 14 april, 20.00 uur, Kerk Visvliet
  • Zaterdag 15 april, 20.00 uur, Kerk Onderdendam
  • Zondag 16 april, 15.00 uur, Kerk Leermens

Maya Fridman

Maya Fridman heeft een unieke plek verworven in het Nederlandse muziekleven. Haar handelsmerk: een mysterieuze combinatie van zang en fenomenaal cellospel. In 2019 won ze de Dutch Classical Talent Award. Fridman bracht diverse albums uit, zoals het prachtige REID (2019), met werk van componisten als Giovanni Sollima, John Tavener en David Lang. In december verscheen The Power of Indifference, dat eigen composities van Fridman bevat. Tijdens de drie ODE-concerten speelt ze een gevarieerd programma met onder andere Bachs Cellosuite nr.1 en de Prelude uit diens Cellosuite nr. 2.

• Vrijdag 21 april, 20.00 uur, Kerk Garmerwolde
  • Zaterdag 22 april, 20.00 uur, Kerk Noordwijk
  • Zondag 23 april, 15.00 uur, Kerk Pieterburen

Sandra van Nieuwland

Zangeres en songwriter Sandra van Nieuwland vindt in 2012 de spotlights dankzij haar deelname aan The Voice of Holland. Ze scoort hits met onder meer More en Keep Your Head Up en breekt records in de Nederlandse hitlijsten door tegelijkertijd op nummer 1, 2 en 3 te staan. Debuutalbum And More wordt platina, opvolger Banging On The Doors Of Love wordt bekroond met een Edison. In 2022 verscheen haar vijfde studioalbum Wonderland, volgens OOR “een ontzettend aangename plaat vol prachtig gezongen, gevoelige pianoballads en leuke popsongs”. Met pianist Len van de Laak treedt Sandra af en toe ook op in intieme, akoestische setting. Ruimte voor kleine verhalen, maar vooral prachtige liedjes uit haar gehele repertoire.

• Vrijdag 12 mei, 20.00 uur, Kerk Thesinge
  • Zaterdag 13 mei, 20.00 uur, Kerk Obergum (Winsum)
  • Zondag 14 mei, 15.00 uur, Kerk Nieuw Beerta