Tentoonstelling Zwijgend Goud

26 januari 2023

Op zaterdag 18 februari opent onze tentoonstelling Zwijgend Goud. Ruim 100 bijzondere kerkobjecten uit meer dan 60 van onze kerken, gezamenlijk gepresenteerd in de Akerk Groningen. De tentoonstelling is tot 18 juni te bewonderen.

Groninger kerken. Al eeuwenlang staan ze fier in het landschap, omzoomd door groen op een wierde of juist midden in het dorp of de stad. Deze kerken zijn niet alleen van buiten bewonderenswaardig. Binnen worden even grote schatten bewaard. Sommige waardevolle museumstukken, andere ogenschijnlijk alledaags. Het zijn stille getuigen van acht eeuwen Groninger kerken en hun gebruiken. Ruim 100 objecten uit meer dan 60 kerken van de stichting zijn nu voor het eerst bijeengebracht in een unieke tentoonstelling in de Akerk Groningen. Ieder voorwerp kent zijn eigen verhaal, een eigen geschiedenis, en is op zijn eigen manier van grote waarde. Met deze expositie zetten we de minder zichtbare kant van Groninger Kerken in de schijnwerpers.

Zwijgend goud