Aanplant bomen kerkhof Marsum

09 januari 2023

Het kerkhof van Marsum is misschien wel het meest gefotografeerde kerkhof van de provincie. Door de ligging hoog op de wierde, midden in het landschap en met een prachtig, lang toegangspad naar de kerk, een uniek beeld in de omgeving. Dat beeld veranderde in 2017 drastisch toen alle 25 essen langs het toegangspad moesten worden gekapt als gevolg van een besmetting met de Essentaksterfte. Ook twee bomen op het kerkhof direct naast de kerk waren dusdanig slecht dat ze moesten worden gekapt en in de jaren die volgden, sneuvelden er tijdens stormen nóg meer bomen op het kerkhof. Op 11 januari gaan wij zestien nieuwe bomen aanplanten en wordt het vertrouwde aangezicht hersteld.

Marsum ochtendlicht

Verduurzamen

Binnen onze stichting is biodiversiteit en verduurzaming een belangrijk en actueel speerpunt. We worden geconfronteerd met klimaatverandering en bomen spelen hierbij een belangrijke rol. Ze zorgen voor schaduw en verkoeling op hete dagen, zorgen voor een goede waterkringloop en dragen bij aan de biodiversiteit. Dankzij deelname aan het project Bomen in het Waddenlandschap van Landschapsbeheer Groningen (gefinancierd door het Waddenfonds) is het nu mogelijk om nieuwe bomen aan te planten.

Op 11 januari 2023 (9.30 uur) gaat een groepje leerlingen van de Stichting Green Passion van het Terra MBO Groningen in totaal zestien nieuwe bomen aanplanten langs het toegangspad en op het kerkhof rond de kerk van Marsum. Dit doen zij onder begeleiding van medewerkers van Landschapsbeheer Groningen.

De bomen zijn een mix van esdoorns, lindes en iepen. Er is bewust gekozen voor een diversiteit aan bomen om een nieuwe kaalslag bij een uitbraak van een bomenziekte te voorkomen. Vanwege de archeologische waarde van de grond, kunnen er alleen bomen met een kleine plantmaat aangeplant worden, maar op den duur zal het kerkhof weer de uitstraling hebben die het ‘vroeger’ had: de kerk midden in een groene oase in het landschap.