Verhalen Groninger kerken

Het altaarblad van Oosternieland

De oude kerken in het Groninger landschap worden vaak gewaardeerd en geroemd om hun soberheid. Dit is eigenlijk frappant, omdat vele van de kerkjes in hun tijd van ontstaan helemaal niet zo betrekkelijk ongekunsteld zijn opgezet zoals ze heden ten dage aan de bezoeker verschijnen. Ze zijn veelal in de middeleeuwen gebouwd, in de tijd dat de rooms-katholieke kerk in West-Europa het aanzien van het christendom volledig bepaalde. Dit aanzien bevatte veel uiterlijk vertoon: middels bouw-, schilder- en beeldhouwkunst wilde men van de kerk een feest voor het oog maken, dat een aardse weergave zou zijn van de onmetelijk mooie hemel. Na de Reformatie ontstonden er grote onderlinge verschillen tussen de kerkinterieurs. U leest er meer over in het verhaal van de kerk van Oosternieland.

De kerk van Oosternieland

Zie verder