Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Kerk Oude Pekela

Oude Pekela Exterieur

Met de ontginning van de veenkoloniën rond 1600, werd het dorpje Oude Pekela gesticht. Niet veel later, zo tussen 1683 en 1685, kwam er een eenvoudige zaalkerk, gefinancierd door de stad Groningen die ook eigenaar werd van de kerk. Op het oudste zegel van Oude Pekela staat dan ook een vrouw (stad Groningen) met een meisje (Oude Pekela) aan haar hand afgebeeld en het bijschrift: 'Groningen zorgt ervoor'.
De kerk is sinds de bouw aanzienlijk in aanzien veranderd: in de 18e eeuw fors uitgebreid, in de 19e eeuw werd de dakruiter vervangen door de huidige, sierlijke toren. Binnenin werd de oorspronkelijke houten zoldering in de 19e eeuw vervangen door een witgepleisterd plafond. Het meubilair is deels 17e-eeuws, deels 18e-eeuws.

De kerk wordt volledig teruggehuurd door de PKN-gemeente die er haar diensten houdt. De kerk beschikt over een ringleiding.

Zie verder: kerkoudepekela.nl/

Adres:
Hendrik Westerstraat 114, Oude Pekela

Sleuteladres(sen):
Feiko Clockstraat 161 tel. 0597-614896

In de maanden juli, augustus en september is de kerk geopend op de vrijdagen van 12.00 - 17.00 uur.

Word donateur