Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Metaheerhuisje

Het is maar een simpel, klein gebouwtje dat in 1930 op de joodse begraafplaats is neergezet als opvolger van het eerste ‘lykenhuisje’ uit 1900. Beide deuren aan de achterkant zijn nog afkomstig van dit eerste huisje. De oorspronkelijke functie van het metaheerhuisje is het ritueel reinigen van de doden en het gereedmaken voor de begrafenis. Verder werd er voorafgaand aan de begrafenis een speciale dienst gehouden met onder andere een rede ter voorspraak van de overledene.

Samen met de voormalige synagoge in Appingedam, is het metaheerhuisje een informatiepunt waarin het verhaal van de joodse mensen van Appingedam in woord en beeld wordt weergegeven. Op glazen panelen is te lezen over de oorspronkelijke functie van het huisje, over de rituelen. Ook is er informatie over de begraafplaats en over de mensen die begraven liggen op de joodse begraafplaats.

Word donateur