Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Synagoge Appingedam

Synagoge exterieur

Opvallend aan deze kleine rechthoekige synagoge, de oudste van de provincie Groningen, is de fronton boven de entree, met daarin een tekst van Ezechiël in het Hebreeuws. (Ezechiël 43:1-2). Onderaan de deurpilasters tekst בשנת - תקסא : ‘In het jaar — 561’ = 1801. In dat jaar werd de synagoge feestelijk ingewijd en tot aan 1942 was het de Sjoel van Appingedam. In de periode 1948 - 2012 heeft de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt er haar diensten gehouden. in 2010 kwam de synagoge in eigendom van de Stichting Oude Groninger Kerken. In 2014-2015 is de kleurstelling van het bijzondere interieur gereconstrueerd naar die van begin 1900, en de kerkzaal naar de situatie van vlak na WO II.

De synagoge is onderdeel van de zogenaamde Damster kerkencarrousel en wordt sinds 5 mei 2015 multifunctioneel gebruikt. In het gebouw wordt het verhaal van de geschiedenis van de Damster Joodse Gemeente verteld. Daarnaast is er ruimte voor kleinschalige exposities, concerten en dergelijke. In het oude joodse schooltje, direct achter de synagoge, is een erfgoedlogement voor twee tot vier personen. De synagoge kent een eigen beheerder.

Zie verder: synagogeappingedam.nl

Adres: