Heiligen

Binnen het christendom wordt de titel heilige toegekend aan mensen die er op bijzondere wijze in zijn geslaagd om Christus na te volgen. In de kennisbank staan heiligen die voor de kerken in de provincie Groningen belangrijk zijn geweest. Veel kerken in Groningen hebben nu geen beschermheilige meer, maar alle kerken die voor de Reformatie gebouwd zijn hebben er ooit eentje gehad.

Petrus (apostel)

Petrus zou in de tijd van Jezus geleefd hebben in Galilea. Hij werd een volgeling van Jezus en later diens belangrijkste apostel: hem werd de sleutel van het Rijk der Hemelen toevertrouwd. Hij is de eerste bisschop van Rome en daarmee de eerste paus. Hij zou in 64 gestorven zijn, zijn feestdag is 29 juni. Petrus wordt vaak verbeeld als een bebaarde man met een boek, sleutel(s), omgekeerd kruis of model van een kerk. Als beschermheilige is hij er voor aan vis gerelateerde beroepen, steenbakkers en slotenmakers en wordt hij aangeroepen tegen koorts en slangenbeten. Petrus is de patroonheilige van de kerken in Tolbert, Pieterburen en Usquert (samen met Paulus). In die laatste kerk is ook een schildering van hem te vinden.

Uitgebreide levensbeschrijving

Verbonden SOGK-kerk(en)
Pieterburen: Petruskerk
Tolbert: Kerk