Concerten september 2019

Activiteiten per datumDatum
Orgelconcert Stef Tuinstra
Orgelconcert Stef Tuinstra

Thema: De middentoonstemming als basis voor verleden en heden Programma1. Vier oud-Duitse dansen 2. Girolamo Frescobaldi Toccata Quarta per l’Organo (1583-1643) da sonarsi alla levatione (1637) 3. Hans Leo Haßler Canzona septimi toni (nr. 9) (1564-1612) à 4 voci 4. Henry Purcell Voluntary for double organ in d (1659-1695) 5. Dietrich Buxtehude Praeambulum in a (1637-1707) BuxWV 158 6. Dieterich Buxtehude Twee koraalbewerkingen: a. Ach Gott und Herr BuxWV 177 b. Gott der Vater, wohn uns bei BuxWV 199 7. Stef TuinstraStef Tuinstra studeerde orgel, piano, clavecimbel en trombone aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij behaalde Summa Cum Laude het Master-diploma voor orgel (1976), het 1e graads diploma kerkmuziek en koordi-rectie (1978), de Prix d'Excellence voor orgel (1979) en de koraalprijs ter gele-genheid van het Nationaal Improvisatie Concours te Bolsward (1981). In 1986 werd hij onderscheiden bij het Internationaal Clavecimbel Concours te Brugge. Van 1974-1992 was hij organist van de Jacobuskerk te Zeerijp en sindsdien in deeltijd van de Nieuwe Kerk te Groningen en sinds 2017 is hij, eveneens in deel-tijd, kerkelijk organist van de Martinikerk te Groningen als opvolger van zijn oud-leraar Wim van Beek. Hij is leider van en docent namens de Noord-Nederlandse Orgel-Academie (NNOA) en is o.a. actief met eigen CD-produkties van het label NNOA en rond allerlei orgelpromotie-aktiviteiten. Vele jaren was hij tevens koor- en orkestdirigent. Stef Tuinstra concerteert en is masterclassdocent in verschillende Europese lan-den, Japan en de USA. Zijn orgel-CD’s worden gezien als baanbrekend, van hoog artistiek niveau en blijvend actueel. Twee produkties ontvingen een gedeelde Edi-sonprijs. Als gecertificeerd orgelbouwadviseur werkt Stef Tuinstra nauw samen met diverse protestantse kerken en stichtingen in Nederland en met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ook is hij auteur van diverse (internationale) publicaties over orgelbouw en -spel. Gemeente MaarlandDe fraaie middeleeuwse kerken waarvan de Protestantse dorpsgemeen-ten, die nu enkele decennia tezamen de Gemeente Maarland vormen, reeds eeuwenlang gebruik maken, tellen per jaar duizenden bezoekers. Deze kerken zijn inmiddels eigendom van de Stichting Oude Groningen Kerken. Riepster FaberorgelHet fraai gereconstrueerde Riepster Faberorgel kan op afspraak worden bespeeld. Veel orgelliefhebbers uit binnen- en buitenland maken er jaarlijks dankbaar gebruik van.Vanwege het prachtige interieur en de fraaie akoestiek is de kerk ook geliefd bij diverse koren die graag komen con-certeren. De orgelconcerten in de Jacobuskerk worden georganiseerd door de Stichting Kerk-concerten Jacobuskerk Zeerijp.

Ensemble Coronis - Mythische avond in Peize
Ensemble Coronis - Mythische avond in Peize

Met mijn in Utrecht gevestigde Ensemble Coronis geven we een spannend concert in de Kerk van Peize op 6 september om 19.30 uur. Ik ben heel blij dat mijn collega's Iris van 't Veer (sopraan), Ada Pérez (traverso) en Gerrieke Verheij (barokcello en blokfluit) hiernaartoe komen om met mij achter het klavecimbel jullie een avond vol muzikale verhalen aan te kunnen beiden. In het programma Too hot to Händel figureren mythologische vrouwen als Semele, Dido, Syrinx en Coronis zelf, gezien door de ogen van Händel, Telemann, Couperin en Montéclair. De toegang bedraagt €10,- (kinderen €2,50). Ik hoop jullie daar te mogen begroeten!

Concert Hintsorgel door Kees van Eersel
Concert Hintsorgel door Kees van Eersel

Op zaterdag 7 september zal Kees van Eersel een concert geven op het Hintsorgel. Kees van Eersel is jarenlang organist geweest in Zeeland in de Grote- of Maria Magdalenakerk te Goes. Hij reist veel eHn tijdens zijn reizen geeft hij veel concerten. Dit jaar neemt Van Eersel afscheid van het concertpodium vanwege zijn 75ste verjaardag. Hij heeft besloten om nog wel concerten te spelen, maar hierin geen literatuurspel meer op te nemen. Het concert in Midwolda is één van de laatste concerten met een mooie mix van gecomponeerde en geïmproviseerde muziek. Voor dit concert heeft hij composities in een grote diversiteit aan vormen en stijlen uitgezocht met het oog op het karakter en de mogelijkheden van het orgel in Midwolda. Er wordt muziek gespeeld van Bach, Walther, Homilius en Mozart. Organist van Eersel is bekend als een zeer begaafd improvisator. Tijdens dit concert zal het programma beginnen en eindigen met een improvisatie.

Presentatieconcert
Presentatieconcert

Op 8 september vindt een presentatieconcert plaats ter gelegenheid van het uitbrengen van David Greco’s nieuwste solo-cd. (Solo cantatas for Bass / Brilliant Classics) In de laatste week van september 2018 nam het Luthers Bach Ensemble Bachs drie bijzondere solo-cantates op met bariton David Greco (Australië). Een gloednieuwe interpretatie op het scherpst van de snede op een oude locatie: een balkon in een Lutherse kerk met een orgel dat op het lijf van Bach is geschreven. De Australische bariton David Greco is het middelpunt van deze nieuwe Bach-cd. Zijn stem, wereldwijd geroemd door grootheden als Emma Kirkby en Ton Koopman, was al vele malen in Europa en met name Nederland en bij het Luthers Bach Ensemble te horen.

Luthers Bach Ensemble & David Greco
Luthers Bach Ensemble & David Greco

In de laatste week van september 2018 nam het Luthers Bach Ensemble Bachs drie bijzondere solo-cantates op met bariton David Greco (Australië). Een gloednieuwe interpretatie op het scherpst van de snede op een oude locatie: een balkon in een Lutherse kerk met een orgel dat op het lijf van Bach is geschreven. De Australische bariton David Greco is het middelpunt van deze nieuwe Bach-cd. Zijn stem, wereldwijd geroemd door grootheden als Emma Kirkby en Ton Koopman, was al vele malen in Europa en met name Nederland en bij het Luthers Bach Ensemble te horen. Ich habe genung Deze bekende solocantate, gebaseerd op het verhaal van de evangelist Lucas over de oude Simeon die in de tempel het Christuskind herkent als de langverwachte Messias en dan in vrede heen kan gaan, is zeer geliefd dankzij de drie prachtige aria’s, die onderling heel verschillend van karakter zijn. De eerste, met een prachtige hobopartij tegenover en naast de bas, klinkt met een zekere gelatenheid en melancholie: ‘laat mij nu maar gaan, Heer’. Ich will den Kreuzstab gerne tragen. Dit is één van Bachs beroemdste en meest gespeelde cantates. Gebaseerd op Jezus' tocht over het meer van Genezareth en de aankomst in Kapernaüm. Deze overtocht wordt in de cantate opgevat als metafoor voor ‘s mensens levensreis, over woelige baren, bedreigd door stormen, tegenspoed en ongemak, en eindigend in de veilige haven van een beloofd land; het in navolging van Christus dragen van het kruis is een zware tocht vol aardse beproevingen en bedreigingen, waarvan slechts de dood ons kan verlossen.

Muzikale reis met wereldburger Avi Adir
Muzikale reis met wereldburger Avi Adir

De van oorsprong Israëlische multi-instrumentalist en zanger Avi Adir neemt u mee op een muzikale reis door de tijd en de ruimte. Door de unieke combinatie van Adirs stem en instrumenten met het Oriëntaalse decor van Synagoge Groningen. Twee dagen later geeft Adir bij Edanz een workshop Authentic Singing. Avi Adir treedt op over de hele wereld. Hij wisselt zijn zang af met veel uiteenlopende instrumenten, waaronder de Indiase bansoeri, de Armeense doedoek, de Griekse bouzouki en de Egyptische ney. Songwriter/performer Adir begon in Israel als twaalfjarige met zingen en gitaar spelen. Later ontwikkelde hij zich tot songwriter en performer. Als twintiger verdiepte hij zich in het maken van bamboefluiten en de studie van Indiase Raga muziek. Daarna legde hij zich toe op de zang. Hij ontwikkelde zijn zangstem zodanig, dat deze ging harmoniëren mat de klank van zijn favoriete instrumenten. Workshop Twee dagen later (op woensdag 11 september) geeft Avi Adir in Groningen de workshop Authentic Singing. U leert uw stem op een natuurlijke en intuïtieve manier te gebruiken. Uitgangspunt van de workshop is dat de stem een directe reflectie is van wie we op een bepaald moment zijn. Door te luisteren naar uw eigen stem en door muziek door u heen te laten stromen, kunt u uw bewustzijn op verschillende niveaus beleven. Ervaring met zingen is niet nodig.Entree concertVoorverkoop € 15, - Aan de zaal: € 17, 50 via onderstaande ticketlink. Workshop Authentic SingingEdanz Centrum Van Oldenbarneveltlaan 6, Groningen Datum en tijd: woensdag 11 september 2019, 13.30 - 17.30 uur (inloop vanaf 13. 00 uur) maximaal 25 deelnemers! Deelname: € 35,-- incl. thee met iets lekkers.Workshop en concert samen: € 45,-- Reserveren via onderstaande link.

The Duchess plays Italian Baroque
The Duchess plays Italian Baroque

De kern van het Duchess ensemble bestaat uit de van oorsprong Israëlische blokfluitspeler Eran Wajsenblum en klavecinist Robert Koolstra. Zij spelen onder meer verschillende folia variaties: een dans die door zijn hoge tempo tot ‘folly' (dwaasheid) voerde. BlokfluitEran Wajsenblum (1977), afgestudeerd als blokfluitspeler aan het conservatorium van Amsterdam en Utrecht, woont in de provincie Groningen. Wajsenblum begon zijn studie in 1987 in Israël. Daarna reisde hij naar Nederland om zijn studie voort te zetten aan het Utrechts Conservatorium bij en voltooide zijn Bachelor of Music in 2003. Eran won meerdere belangrijke competities. Na zijn afstuderen heeft hij zich ondergedompeld in de geschiedenis en methodologie van de blokfluit, als uitvoerend muzikant en leraar. Orgel en klavecimbel De eveneens in Groningen wonende Robert Koolstra (1979) studeerde orgel en klavecimbel aan het Noord Nederlands Conservatorium. Koolstra organiseerde klavecimbelfestivals in Groningen waar hij de afgelopen jaren integraal alle Partita’s, de Engelse Suites en het Wohltemperiertes Klavier van J.S. Bach uitvoerde. Als organist is hij verbonden aan de Remonstrantse gemeente in Groningen. Dwaas Tijdens het concert in Groningen spelen naast de blokfluit ook de viola di gamba en het klavecimbel een belangrijke rol. Te horen zijn verschillende Folia variaties. Een folia is een zeer snelle dans die door zijn hoge tempo tot ‘folly' (dwaasheid) voerde en heel bekend raakte in Europa. Daarnaast worden twee variatiereeksen voor klavecimbel solo gespeeld, van Alessandro Scarlatti (niet te verwarren met zijn bekendere zoon Domenico) en Carl Philipp Emanuel Bach. Uit Frankrijk komt de levendige bijdrage van de barokke componist Marin Marais, bestaand uit 32 variaties. Reserveren via onderstaand emailadres.

Open Monumentendag in de kerk van Beerta
Open Monumentendag in de kerk van Beerta

Met bezichtiging en om 15.00 uur bespeling orgel door Jan van Putten.Zeldzame mogelijkheid om het historische orgel in de Dorpskerk te beluisteren. De kerk wordt niet meer gebruikt voor kerkdiensten, maar het orgel, gebouwd in 1861 door de bekende orgelbouwer Petrus van Oeckelen, is er nog wel. Het zal klinken in werken van Scheidemann, J.S. Bach, Händel, W.A. Mozart, A. Guilmant, H.F. Micheelsen en Cor Kee. Uitleg overMogelijkheid om het binnenste van het orgel te bekijken.Jan van Putten bespeelt het van Oeckelenorgel uit 1861en geeft uitleg over het insturment.