Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Petruskerk

foto: Duncan Wijting, 2023

De forse 13e-eeuwse kruiskerk lijkt nog imposanter door de in verhouding lage vrijstaande toren uit dezelfde bouwtijd. De buitenkant van de kerk is fraai met nissen en siermetselwerk. Binnen is het al even fraai vanwege de vele schilderingen, en alle houtsnijwerk op divers meubilair. Heel bijzonder zijn twee middeleeuwse sculpturen: het hoofd van Christus en dat van Maria. Hoogstwaarschijnlijk een restant van een beeldengroep, een zogenaamde Calvariegroep, die buiten de kerk heeft gestaan.

De kerk wordt gebruikt door de Protestantse Gemeente Zuidbroek

Zie verder: kerkzuidbroek.nl