Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Kerk Kropswolde

Kropswolde ext zuidwest

Documenten hebben aangetoond dat hier in 1350 al een kerk stond. De huidige kerk is van 1778. Na de sloop van de vrijstaande middeleeuwse toren in 1888 is een nieuwe tegen de kerk aangebouwd. In de kerk is een fraaie preekstoel met empire-motieven uit de 18e eeuw, overgebracht uit de afgebroken kerk van Weiwerd. De naam Kropswolde zou afstammen van het landgoed van de geromaniseerde Fries Cruptorix. Via Crepeswolde wordt dit uiteindelijk Kropswolde (krop: verhoging in het landschap; wolde verwijst naar de wouden)

Tegenwoordig wordt de kerk gebruikt voor huwelijksplechtigheden en rouwdiensten. Daarnaast zijn er zang- en muziekuitvoeringen en diverse exposities. De kerk beschikt over een ringleiding.

Zie verder: kerkkropswolde.nl/

Adres: