Feest! in Oost en West

Feest! In Oost en West

In de robuuste, middeleeuwse toren die dicht bij de middeleeuwse kerk van Garmerwolde staat, is een permanente expositie ingericht. Bezoekers, oud en jong, kunnen op de spannende trap in de toren op ontdekkingstocht. Acht feesten komen hier tot leven; vier uit de traditie van het christendom, en vier van de islam. Door te kijken, te ervaren en te doen wordt spelenderwijs duidelijk waar deze feesten over gaan. Verschillen en overeenkomsten worden zichtbaar. Boven in de toren is een uitkijkpunt over het weidse Groninger land.

Filmische impressie De Schoolkerk

De Groningse filmmaker Ismaël Lotz maakte een filmische impressie van de toren. De duizelingwekkende trap is ontworpen door architect Marnix van der Scheer (MX13), de interactieve presentaties van de feesten door Albert Buring en Paul Mulder (Studio 212 Fahrenheit). Deze video is gemaakt door Ismaël Lotz (De Filmmakerij).

Feest! In Oost en West

'Feest! In Oost en West' is onderdeel van het landelijke project 'Feest! Weet wat je viert' van Museum Catharijneconvent in Utrecht. Doel van het project is om kinderen kennis te geven over het materiële en immateriële erfgoed van religieuze feesten, en de interculturele dialoog in Nederland een positieve impuls te geven. Kinderen kunnen in verschillende musea door het hele land aan de hand van kunstwerken en bijzondere voorwerpen ontdekken wat de oorsprong en betekenis van feesten in verschillende culturen is. Er is een lesstofvervangend programma ontwikkeld, met een digibordmodule en creatieve opdrachten. Kijk voor meer informatie op www.weetwatjeviert.nl.

De Schoolkerk

De kerk met haar eeuwenoude gewelfschilderingen, de toren met de spectaculaire tentoonstelling Feest! In Oost en West, het kerkhof waarop de oude contouren van de kerk duidelijk worden, het verwelkomende ontvangstgebouw met daarin OSO bij de kerk: samen vormen ze de Schoolkerk in Garmerwolde. In het weekend is de Schoolkerk geopend voor cultuurliefhebbers, toeristen en passanten. Om de tentoonstelling Feest! In Oost en West in de toren te bezoeken, koopt u een audiotour in het ontvangstgebouw, dit is uw entree tot de toren. Doordeweeks ontvangen we alleen schoolgroepen. Dan is Atelier AvecPlezier gesloten, en kan de toren niet bezocht worden. De kerk en het terrein zijn wel altijd toegankelijk. www.schoolkerk.nl

Landelijk project Feest! Weet wat je viert

Met Feest! In Oost en West is de SOGK partner in het project Feest! Weet wat je viert van het Catharijnevconvent Utrecht. Ieder jaar is het Kerstmis, Suikerfeest, Chanouka en Sinterklaas. We gaan lekker eten en geven elkaar cadeautjes. Maar wat vieren we eigenlijk? Waar komen deze feesten vandaan en wat is hun betekenis? Op feestweetwatjeviert.nl staat allerlei informatie over feesten.

Ontdek aan de hand van echte kunstwerken en bijzondere voorwerpen nog veel meer over feesten en de eeuwenlange tradities die erbij horen. Feest! is in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, het Openluchtmuseum in Arnhem, het Bijbels Museum, Museum Ons’ Lieve Heer op Solder in Amsterdam, in Kasteel Huis Bergh in ‘s-Heerenberg, Museum voor Religieuze Kunst in Uden en in Garmerwolde (Groningen), via de Stichting Oude Groninger Kerken.

Word donateur