Heiligen

Binnen het christendom wordt de titel heilige toegekend aan mensen die er op bijzondere wijze in zijn geslaagd om Christus na te volgen. In de kennisbank staan heiligen die voor de kerken in de provincie Groningen belangrijk zijn geweest. Veel kerken in Groningen hebben nu geen beschermheilige meer, maar alle kerken die voor de Reformatie gebouwd zijn hebben er ooit eentje gehad.

Gregorius

Gregorius (540-604) was een van de eerste theologen, ook wel kerkvaders genoemd, van de christelijke kerk. Hij werd in Rome geboren als zoon van een senator. Na de dood van zijn vader bekeerde hij zich tot het christendom, liet vervolgens zes kloosters bouwen op Sicilië waar zijn familie grote landerijen bezat en stichtte een zevende in zijn ouderlijk huis te Rome. Op 35-jarige leeftijd trad hij hier zelf in. In 590 werd hij tot paus gekozen als opvolger van Pelagius II. De kerk heeft onder zijn leiding een grote ontwikkeling doorgemaakt.
Over Gregorius gaat het ook het verhaal dat hij op een slavenmarkt in Rome een aantal slaven kocht die tot het volk der Angelen hoorden, de Engelsen. Gregorius geloofde dat deze mannen/engelen hem door God gezonden waren en bracht hen onder in zijn klooster waar ze tot geloof kwamen. Deze mannen maakten later deel uit van de groep monniken die hij samen met Augustinus als zendelingen naar Engeland stuurde. Vanwege dit verhaal deelt Gregorius met Augustinus de eretitel ‘Apostel der Engelsen’.

Uitgebreide levensbeschrijving

Verbonden SOGK-kerk(en)
Stitswerd: Kerk

Gregorius, links op het gewelf in de kerk van Bierum