Heiligen

Binnen het christendom wordt de titel heilige toegekend aan mensen die er op bijzondere wijze in zijn geslaagd om Christus na te volgen. In de kennisbank staan heiligen die voor de kerken in de provincie Groningen belangrijk zijn geweest. Veel kerken in Groningen hebben nu geen beschermheilige meer, maar alle kerken die voor de Reformatie gebouwd zijn hebben er ooit eentje gehad.

Bartholemeus

Bartholomeüs is een van de 12 apostelen. Er wordt ook wel gedacht dat hij dezelfde persoon is als Natanaël. In de legende over zijn leven wordt verteld dat Bartholomeüs in Armenië levend werd gevild omdat hij een koning en zijn vrouw had bekeerd en hun dochter had gered van de duivel. Vanwege dit levenseinde wordt hij meestal afgebeeld met een mes in zijn hand. Hij is de beschermheilige van leerlooiers, leerbewerkers en andere aan leer gerelateerde beroepen. Tevens is hij de beschermheilige van de Bartholomeus kerk in Beerta en (waarschijnlijk) ook van de kerk in Scheemda. Zijn feestdag is 24 augustus.

Uitgebreide levensbeschrijving

Verbonden SOGK-kerk(en)
Kerk Beerta

Bartholomeüs met boek en mes