Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Kerk Westerwijtwerd

kerk Westerwijtwerd

Westerwijtwerd wordt in een kloosterlijst uit begin 10e eeuw genoemd als "Widuvurd''. De naam verbastert later in Wietwerd en uiteindelijk Westerwijtwerd. De voorname familie van Ewsum bouwde hier een kerk gewijd aan Maria. Rond de kerk kwamen mensen wonen en dat het dorp bestaat is volledig aan het geloof te danken. In het sfeervolle interieur van de kerk zijn verschillende muurschilderingen te bewonderen. Op de noordwand staan twee kampvechters afgebeeld. Het kleine plukje haar van beide strijders wijst op een adellijke herkomst. Hoe korter het haar rondom de pluk, hoe hoger de afkomst .

In de kerk worden geen reguliere diensten meer gehouden. Het is wel een mooie locatie voor culturele activiteiten zoals concerten, exposities enz.

Zie verder: kerkwesterwijtwerd.nl/

Adres: