Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Kerk Saaxumhuizen

Saaxumhuizen kerk en dorp

Door verschillende verbouwingen en herstelling heeft de kerk van Saaxumhuizen haar middeleeuwse karakter verloren. De kerk heeft tegenwoordig voornamelijk 19e eeuwse kenmerken. De huidige toren is in de plaats gekomen van een vrijstaande, lage stompe toren. De prachtige herenbanken zijn te danken aan collator Jonker Geurt Goosen Alberda. Deze had de bekende houtsnijwerker Anthonie Wallis de opdracht gegeven om de herenbanken te voorzien van een prachtige bekroning. Deze bekroning werd vele jaren later gestolen.

De kerktoren is voor iedereen te bezichtigen. Na een stevige klim is een prachtig uitzicht over het Hogeland de beloning.

Zie verder: kerksaaxumhuizen.nl/

Adres: