Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Kerk Adorp

Adorp exterieur zuidzijde

Je komt een beetje in de barok terecht als je de 14e eeuwse kerk van Adorp binnenstapt. Het gevolg van een verbouwing in de 17e eeuw. De oorspronkelijke kerk, gebouwd in Artharpe, een wierdedorp, had een vrijstaande toren. De toren die tot de 18e eeuw dienst deed als uitkijkpost en veste voor de bewoners van Adorp en Harssens, is afgebroken in 1794 en vervangen door een dakruiter. Het interieur spreekt tot de verbeelding met preekstoel, avondmaalstafel en koorhek van vóór 1667.

Tegenwoordig wordt de kerk beheerd door een groep vrijwilligers uit het dorp. De Culturele Commissie Adorp organiseert naast concerten, ook exposities van beeldende kunstenaars (o.a. uit de regio).

Zie verder: kerkadorp.nl/

Adres: